O czym są zmuszeni pamiętać ci, którzy odpowiadają za budowę nowych autostrad, a także za wyremontowanie podziurawionych szos

Budowa dróg gminnych, ekspresówek albo ich naprawa wzbudza u taksówkarzy ambiwalentne uczucia. Z jednej strony chcą, aby jeździło się szybciej oraz bezpieczniej, lecz z drugiej ograniczenia w ruchu mogą doprowadzić do pasji nawet tych flegmatycznych mężczyzn. Droga do pracy staje się koszmarem również wtedy, kiedy wydłuża się o godzinę, a i w takiej okoliczności trzeba liczyć się z trochę wyższymi kosztami kupna paliwa.

Jednak z drugiej strony perspektywa jazdy po świeżo położonej nawierzchni, pozwala na moment zapomnieć o aktualnych niedogodnościach.

budowa autostrady

Autor: thisisbossi
Źródło: http://www.flickr.com

W naszym kraju utarło się myśleć, że tak firmy zajmujące się budową autostrad, jak i drogowcy nie wywiązują się z terminów i nie pracują należycie. Cały czas słyszymy, że piaskarki w zimie wyjeżdżają nazbyt późno albo w ogóle, a asfalt po remoncie po kilku tygodniach nadaje się do następnej renowacji. W każdej tego typu opowieści tkwi na pewno ziarnko prawdy, lecz nie warto brać sobie absolutnie wszystkich do serca.

autostrada

Autor: Kate Ter Haar
Źródło: http://www.flickr.com

Natomiast władze województw, czyli zleceniodawcy, mają już na etapie przetargu przejrzeć wszystkie oferty. Rzecz jasna najważniejszym elementem pozostaje cena, ale ta zbyt niska musi odbić się na kiepskiej jakości wykonania. Oprócz wyboru wykonawcy trzeba również zweryfikować, czy zostało zaproponowane badanie zagęszczenia gruntu. Wspomniana czynność bywa o tyle ważna, że pozwoli zweryfikować jakość podłoża – euroasfalt.pl/pl/. Jeśli wyniki nie będą satysfakcjonujące, to obligatoryjnie trzeba będzie dogęścić grunt albo wybrać inne metody stabilizacji.

Jednym ze sprawdzonych sposobów pozwalających na ocenę stanu podłoża bywa badanie vss, które bywa wykonywane przez zakłady geotechniczne. Tego rodzaju zadanie sensowniej polecić fachowcom, aby droga służyła mieszkańcom miasta jak najdłużej. Poza tym trzeba zadbać o bardzo dobrej jakości surowce, które są wykorzystywane podczas budowy. Jeśli asfalt będzie nieodpowiednio przygotowany, to potem nie wytrzyma fali potężnych upałów i wkrótce kierowcy zaczną uskarżać się na koleiny. Równie ważne jest zaklejanie dziur asfaltem (euroasfalt.pl/pl/category-product/peo/), bo użycie lepiku bywa tylko doraźnym rozwiązaniem. Jak zdążyliśmy zauważyć, badanie zagęszczenia gruntu to zaledwie początek, przy budowie bądź remoncie dróg trzeba zwrócić uwagę na mnóstwo spraw i zająć się również najmniejszymi szczegółami, żeby szosa służyła co najmniej dwóm pokoleniom.