
Prócz koparek kołowych bardzo powszechne machiny spotykane na budowach podobnego rodzaju to: koparki na gąsienicach, koparko-ładowarki, i tak zwane minikoparki. Inne nieodzowne w trakcie robót budowlanych sprzęty to: maszyny do płaskiego odspajania gruntu, zrywarki, zagęszczarki. Walec drogowy tymczasem, to sprzęt drogowo-budowlany. Jest on skonstruowany do wyrównania oraz zagęszczania nawierzchni drogowej rozmaitego rodzaju. Walec drogowy to machina samojeżdżąca, w której to przednie albo wszystkie koła zastąpione zostały bardzo ciężkimi „walcami”.
Czy wiesz, gdzie także możesz przeczytać analogiczne materiały? Jeżeli nie, to wejdź na ten odnośnik i zerknij na treść (https://www.ehydrogaz.pl/akcesoria,c81,pl.html) znajdującego się w tamtym miejscu materiału.
Walce te były ciągnięte przez konie, wprzódy wykonywano je z kamienia, następnie z żeliwa. W latach sześćdziesiątych XIX w. rozpoczęto użytkować maszyny parowe, natomiast w latach dwudziestych XX w zaczęto użytkować walce budowlane posiadające silnik na benzynę Diesla. Gęstnienie gruntu poczęło być jeszcze bardziej wydajne w latach pięćdziesiątych, kiedy zmajstrowano walec drogowy wibrujący. Mają one tę przewagę nad statycznymi, iż oddziaływanie ciężaru walców na grunt jest wzmocnione dzięki drganiom. Najbardziej słynni fabrykanci walców drogowych to: Ammann, Bitelli, Terex, Bomag, Volvo, Hamm, JCB Polska, Ingersoll Rand, Wacker, Sany, Vibromax i Caterpillar.