W jaki sposób w ogóle zrobione są opony? Jak to wygląda? Czemu jest tak istotne, żeby kupić jak najlepsze modele?

Opona jest tym elementem samochodu, który wchodzi w bezpośredni kontakt z podłożem. Bezkolizyjna oraz bezawaryjna jazda dostosowana do panujących na drodze warunków, przede wszystkim zależy rzeczywiście od jakości oraz doboru odpowiednich opon. Nad ich budową najczęściej się nie zastanawiamy, ale ta wiedza jest przydatna, szczególnie że każdy element opony oraz jego wykonanie decyduje o jej walorach użytkowych.

koła

Autor: iStock
Źródło: iStock
Najważniejsze składowe normalnej opony to: bieżnik, osnowa, opasanie i stopka. Pierwsza z wymienionych rzeczy bezpośrednio dotyka nawierzchni drogi, jego wartość jest o tyle ważna, iż odpowiada za przyczepność z podłożem. Inaczej zarysowuje się rzeźba bieżnika innym z typów opon: te zimowe dobre do jazdy po śniegu oraz śliskich powierzchniach będą całkiem inaczej ukształtowane od bieżników w oponach typu sportowego czy letnich (szczegółowa oferta). Osnową są warstwy potocznie zwanego kordu, czyli specjalnego włókna, często wiskozowego lub poliamidowego. Warstwy układają są różnie zależnie od zastosowania opony. Osnowa to warstwa wzmacniającą całość opony.

Kolejnym elementem, także wykonanym z kilku części kordu, jest tak zwane opasanie, to płótno ułożone na obwodzie opony, którego celem jest dodanie sztywności strony czołowej opony oraz utrzymanie kształtu jest to ochrona ocena oddziaływania na środowiska toruń przed odkształceniami pod wpływem sił oddziałowujących na oponę podczas jej używania. Na koniec strona opony, która bezpośrednio przylega do felgi, zwana jest stopką (). Wykonuje się ją z metalowych części wzmacniających. Stopka jest miejscem o tyle strategicznym, iż odpowiada za właściwe trzymanie opony na feldze.

Wybór opony do naszego auta zależy oczywiście od wielu czynników. Ważna jest pogoda, jak powszechnie wiadomo, w zimę nie możemy przemieszczać się na oponach letnich. Analogicznie dobrze jest w lecie wymienić opony z zimowych na letnie. Wiele osób tego nie robi uważając, że nie ma po co. A właśnie sprawa jest ważna, bo opony na ziemię reagują odmiennie na śnieg, a odwrotnie na parującą od gorąca nawierzchnię. Sporo ludzi stosuje również opony całoroczne, lecz jednak jest to średni pomysł. Jeżeli już chcemy musimy zakupić bardziej solidne opony tego typu.